Lekcja 13 – Jak Zrobić Tabelę w Excelu – Tworzenie i Edycja Tabel

Tabela w Excelu jest strukturą danych, która umożliwia organizowanie, analizowanie i prezentowanie informacji w formie siatki składającej się z wierszy i kolumn. Umożliwia grupowanie danych oraz ułatwia analizę, zwłaszcza w przypadku ich większych zestawów. Dodatkowo w jej obszarze można wykonywać różne operacje – przekształcenia oraz obliczenia. W tym poradniku omówię, jak zrobić tabelę w Excelu oraz omówię podstawowe możliwość jej edycji.

Słaba jakość filmu ? Wybierz Ustawienia “koło zębate” i ustaw rozdzielczość 1080p (HD)

  1. Czym jest tabela w Excelu i co dzięki niej możemy zrobić
  2. 3 sposoby na to jak zrobić tabelę w Excelu
  3. Jak zmniejszyć lub zwiększyć obszar komórek objętych tabelą w Excelu
  4. Jak dodać wiersz sumy do tabeli w Excelu
  5. Jak dodać kolejną kolumnę w tabeli w Excelu
  6. Jak dodać kolejne wiersze (rekordy) w tabeli w Excelu
  7. Jak usunąć kolumnę lub wiersz z tabeli w Excelu
  8. Wprowadzanie funkcji i formuł do tabeli w Excelu – znacznik @
  9. Jak usunąć tabelę w Excelu, tworząc z niej zwykły zakres komórek Excela
  10. Jak przekopiować tabele w Excelu do innego arkusza
  11. Jak zmienić wygląd tabeli

Czym jest tabela w Excelu i co dzięki niej możemy zrobić

Tabela w Excelu składa się z wiersza nagłówka, który jest domyślny oraz zawiera w każdej kolumnie funkcje filtrowania, a także wierszy (rekordów) zawierających dane.

jak zrobić tabelę w Excelu

Warto wiedzieć, jak zrobić tabele w Excelu, gdyż pozwalają one na uporządkowanie danych w prosty do odczytania sposób, dzięki czemu użytkownik może łatwo zidentyfikować i analizować konkretne informacje. Dodatkowo tabele umożliwiają sortowanie danych według określonych kryteriów, co pozwala na szybkie znalezienie potrzebnych informacji.

Należy także zaznaczyć, że jeśli dodasz nowe dane do tabeli, Excel automatycznie rozszerzy jej zakres, aby obejmował on nowe dane, co ułatwia zarządzanie dynamicznymi zestawami danych.

3 sposoby na to jak zrobić tabelę w Excelu

Przedstawię 3 sposoby na utworzenie tabeli w Excelu na przykładzie zestawu danych sprzedażowych artykułów zabawkowych. Zestaw danych podzielony mamy na sprzedawców obsługujących dany region, datę sprzedaży rodzaj zabawki, ilość, cenę jednostkową i koszt dostawy.

Sposób 1 tworzenia tabeli

  1. Zaznacz dowolną komórkę w zestawie danych.
jak zrobić tabelę w Excelu

2. Następnie przejdź do karty Wstawianie > Tabela

jak zrobić tabelę w Excelu

3. Pojawi się okno Utwórz tabelę, w którym będzie wskazany zakres danych, jaki ma obejmować tabela. Kliknij Ok,

jak zrobić tabelę w Excelu

a tabela zostanie utworzona. Domyślnym stylem formatowania tabeli są wiersze zaznaczone naprzemiennie na niebiesko. W dalszej części artykułu zobaczysz, jak zmienić formatowanie tabel.

jak zrobić tabelę w Excelu

Sposób 2

Innym sposobem na to jak zrobić tabelę w Excelu jest skorzystanie z funkcji Szybka analiza. Aby utworzyć tabelę za pomocą tej metody:

  1. zaznacz zakres danych, który ma obejmować tabela.
jak zrobić tabelę w Excelu

2. Następnie wejdź w okno Szybkiej analizy, która pojawia się w prawym dolnym rogu zaznaczonego zakresu danych.

jak zrobić tabelę w Excelu

3. Z okna, które się pojawi, wybierz zakładkę Tabele > Tabela

jak zrobić tabelę w Excelu

Tym sposobem utworzyliśmy identyczną tabelę jak w poprzednim przykładzie

Sposób 3

Trzeci sposób na utworzenie tabeli w Excelu opiera się na wykorzystaniu skrótu klawiszowego CTRL + T. Aby w tym przypadku stworzyć tabelę:

  1. wejdź w dowolną komórkę zakresu danych
  2. Następnie kliknij CTRL + T. Na ekranie pojawi się okno Utwórz tabelę, w którym będzie wskazany zakres danych, jaki ma obejmować tabela. Kliknij Ok, a tabela zostanie utworzona.
jak zrobić tabelę w Excelu

Jak zmniejszyć lub zwiększyć obszar komórek objętych tabelą w Excelu

W utworzonej tabeli możesz dowolnie zmieniać obszar danych, które są w niej zawarte.

Aby zmniejszyć zakres danych w tabeli:

  1. w prawym dolnym rogu tabeli naciśnij i przytrzymaj myszą widoczną ikonkę
jak zrobić tabelę w Excelu

2. następnie przeciągnij ją w górę, aby zmniejszyć zakres danych w tabeli. Po wykonaniu tej operacji dolne wiersze pozycje od 14 do 19 zostały wyłączone z tabeli (zobacz, że kolor podświetlenia wierszy kończy się na pozycji 13).

jak zrobić tabelę w Excelu

Aby zwiększyć zakres danych tabeli poprzez dodanie do niej następnych pozycji możesz zrobić to w ten sam sposób. Wystarczy, że po naciśnięciu ikonki w prawym dolnym rogu przeciągniesz ją w dół zamiast w górę.

Kurs Excel

Chcesz dobrze nauczyć się Excela ? Nie trać więcej czasu na rzeczy które możesz wykonać jednym kliknięciem. Prawie 10 godzin praktycznej wiedzy, w której przedstawiam najprzydatniejsze możliwości Excela. Wszystkie 72 lekcje wideo oparte są na przykładach podsumowanych w ebooku. Dodatkowo 62 zadania do samodzielnego wykonania.

kurs excel logo

Jak dodać wiersz sumy do tabeli w Excelu

Wiersz suma, pozwala na zliczenie wartości danych w całych kolumnach. Dodawany jest ona na samym dole tabeli jako ostatni z jej wierszy. Umieszczenie wiersza sumy w Excelu może zostać wykonane na dwa sposoby.

Sposób 1

  1. W pierwszym z nich kliknij w dowolną komórkę tabeli
jak zrobić tabelę w Excelu

2. Następnie kliknij prawym przyciskiem myszy i z listy, która się pojawi, wybierz Tabela > Wiersz sumy

jak zrobić tabelę w Excelu

Sposób 2

  1. W drugim sposobie również zaznacz dowolną komórkę w tabeli, następnie wejdź w kartę Projekt tabeli > Wiersz sumy
jak zrobić tabelę w Excelu

W obu przypadkach efekt będzie takim sam – pod ostatnim wierszem tabeli pojawi się wiersz sumy.

jak zrobić tabelę w Excelu

Dodany wiersz pozwala na szybkie wyliczenie różnych wartości, takich jak między innymi Średnia, Liczba, Suma czy Odchylenie standardowe, w zależności od wybranych ustawień.

Aby zmienić ustawienia zliczania danych w kolumnie:

  1. kliknij ikonę listy znajdującą się po prawej stronie wartości pola sumy.
jak zrobić tabelę w Excelu

2. Pojawi się lista pozwalająca wybrać, pod jakim kątem mają być zliczane dane.

jak zrobić tabelę w Excelu

Zliczanie danych można wykonać dla każdej kolumny w tabeli. W tym celu kliknij w komórkę w wierszu Suma znajdującą się pod kolumną, z której dane mają być zliczane. Następnie kliknij ikonę listy znajdującą się po prawej stronie i z pojawiającej się listy zaznacz, pod jakim względem mają być zliczane dane dla tej kolumny.

jak zrobić tabelę w Excelu

Jak dodać kolejną kolumnę w tabeli w Excelu

Po utworzeniu tabeli i wprowadzeniu wiersza sumy będziemy chcieli wprowadzić nową kolumnę z podsumowaniem zamówień. W tym celu musimy utworzyć w tabeli dodatkową kolumnę „przychód”.

Aby dodać kolejną kolumnę do tabeli:

  1. ustaw się w wierszu nagłówka w kolumnie obok ostatniej kolumny i po prostu wpisz nazwę nagłówka tabeli. W naszym przykładzie będzie to „przychód”
jak zrobić tabelę w Excelu

2. Po zatwierdzeniu nazwy – po kliknięciu klawisza Enter kolumna została automatycznie dodana do tabeli.

jak zrobić tabelę w Excelu

Aby dodać kolumnę w środku tabeli, na przykład między kolumną „produkt” a „ilość”:

  1. Kliknij prawym przyciskiem myszy w obszarze dowolnej komórki w kolumnie ilość
  2. Pojawi się lista, z której następnie wybierz Wstaw > Kolumny tabeli po lewej
jak zrobić tabelę w Excelu

Nowa kolumna pojawi się automatycznie.

jak zrobić tabelę w Excelu

Jak dodać kolejne wiersze (rekordy) w tabeli w Excelu

Tabela w Excelu może być rozszerzana nie tylko o dodatkowe kolumny, ale także o dodatkowe wiersze.

W przypadku, gdy tabela nie jest wyposażona w wiersz sumy sprawa jest prosta wystarczy, że wpiszemy dane w kolejnym wierszu pod tabelą i te nowe dane zostaną automatycznie wchłonięte przez tabelę. Inaczej wygląda sytuacji gdy mamy wiersz sumy znajdujący się pod tabelą lub dane będziemy chcieli wprowadzić gdzieś pomiędzy wierszami:

Sposób 1

  1. Kliknij i przytrzymaj ikonę znajdującą się w prawym dolnym rogu tabeli
jak zrobić tabelę w Excelu

i przeciągniesz ją w dół, rozszerzając tym samym obszar tabeli. Dzięki temu tabela zwiększyła ilość rekordów o puste pola, w których możesz wpisać dane.

jak zrobić tabelę w Excelu

Sposób 2

  1. zaznacz pozycje, pod którą będziesz chciał dodać rekord
  2. kliknij prawy przycisk myszy. Pojawi się okno, z którego należy wybrać Wstaw > Wiersz tabeli poniżej
jak zrobić tabelę w Excelu

Analogicznie możesz wstawić wiersz powyżej.

Sposób 3

Trzecia metoda opiera się natomiast na skorzystaniu z funkcji Formularz. W tym celu:

  1. Zaznacz dowolną komórkę w tabeli
  2. W górnym oknie Wyszukaj wpisz Formularz
jak zrobić tabelę w Excelu

Pojawi się okno Tabele podstawy, które umożliwia przeglądanie pozycji tabeli, wprowadzanie kryterium oraz dodać nową pozycję.

Aby dodać nowy wiersz, kliknij Nowy

jak zrobić tabelę w Excelu

Pojawi się okno zawierające nazwy kolumn, które należy wypełnić.

jak zrobić tabelę w Excelu

Po uzupełnieniu kliknij Enter, aby w tabeli pojawiła się nowa pozycja.

Jak usunąć kolumnę lub wiersz z tabeli w Excelu

Aby usunąć kolumnę lub wiersz w tabeli w Excelu:

  1. zaznacz komórkę, znajdującą się w wierszu lub kolumnie, która ma zostać usunięta.
  2. naciśnij prawy przycisk myszy i okna, które się pojawi, wybierz Usuń > Kolumny tabeli / Wiersze tabeli
jak zrobić tabelę w Excelu

Wprowadzanie funkcji i formuł do tabeli w Excelu – znacznik @

Wprowadzanie funkcji i formuł w tabeli Excel opiera się o pracę na całych wierszach i całych kolumnach, a nie pojedynczych komórkach jak w zwykłych zakresach danych w Excelu. Zasadą tworzenia tabel jest to, że dane, które są tam wpisywane, są uporządkowane i dotyczą tych samych wartości, które można będzie później analizować, filtrować i przekształcać.

Najlepiej obrazuje to przykład, w którym mamy do wyliczenia przychód ze sprzedanych towarów, który jest wynikiem mnożenia ilości sprzedanych towarów przez cenę jednostkową oraz odjęcia kosztów dostawy.

Aby obliczyć przychód:

  1. wejdź w pierwszą pozycję kolumny przychód, wprowadź znak =
jak zrobić tabelę w Excelu

2. Następnie kliknij w komórkę w kolumnie Ilość oraz Cena jednostkowa wstawiając pomiędzy znacznik mnożenie *, a następnie odejmij od tego pozycję dostawa. Jak przedstawiono to poniżej

jak zrobić tabelę w Excelu

3. Kliknij Enter, a wynik formuły pojawia się w wierszu, natomiast pozostałe komórki kolumny zostaną uzupełnione automatycznie.

jak zrobić tabelę w Excelu

Jak usunąć tabelę w Excelu, tworząc z niej zwykły zakres komórek Excela

Tabela danych może zostać przekształcona w zwykły zakres danych. Sam wygląd danych po takiej zmianie pozostanie taki sam, jednak znikną wszystkie zalety  korzystania z tabel a funkcje zostaną przekształcone na odwołania do pojedynczych komórek.

Zamianę tabeli na zakres możemy wykonać na dwa sposoby.

Sposób 1

  1. Kliknij dowolną komórkę tabeli
  2. Przejdź do karty Projekt tabeli > Konwertuj na zakres
jak zrobić tabelę w Excelu

3. Po pojawieniu się okna Czy chcesz dokonać konwersji tabeli na zwykły zakres? kliknij Tak

jak zrobić tabelę w Excelu

Sposób 2

  1. Kliknij na dowolną komórkę w tabeli, a następnie naciśnij prawy przycisk myszy.
  2. Pojawi się okno, z którego należy wybrać Tabela > Konwertuj na zakres
jak zrobić tabelę w Excelu

3. Po pojawieniu się okna Czy chcesz dokonać konwersji tabeli na zwykły zakres? kliknij Tak

jak zrobić tabelę w Excelu

Jak przekopiować tabelę w Excelu do innego arkusza

Utworzone w Excelu tabele można przekopiować do innych arkuszów, co najmniej na 2 sposoby.

Sposób 1

  1. Zaznacz cały zakres tabeli i skopiuj ją korzystając ze skrótu klawiszowego CTRL+C.
jak zrobić tabelę w Excelu

2. Przejdź do kolejnego arkusza i kliknij w komórkę, znajdującą się w miejscy, w którym ma zostać wklejona tabela

jak zrobić tabelę w Excelu

3. Wklej tabelę, korzystając ze skrótu klawiszowego CTRL+V

jak zrobić tabelę w Excelu

Aby przywrócić prawidłowe formatowanie tabeli, naciśnij ikonkę znajdującą się w prawym dolnym rogu i wybierz Wklej z zachowaniem formatowania.

jak zrobić tabelę w Excelu

Sposób 2

Drugi sposób pozwala na przekopiowanie tabeli do wielu arkuszy jednocześnie.

  1. Zaznacz obszar tabeli a następnie trzymając wciśnięty przycisk CTRL zaznacz arkusze gdzie ma zostać wklejona tabela.
jak zrobić tabelę w Excelu

2. Przejdź do karty Projekt tabeli > Wypełnij > We wszystkich arkuszach

jak zrobić tabelę w Excelu

3. W oknie, które wyskoczy zaznacz Wszystko i wciśnij Ok.

jak zrobić tabelę w Excelu

Tabele zostaną po tej czynności automatycznie przekopiowane do wszystkich arkuszy.

Jak zmienić wygląd tabeli

Wygląd tabeli pod względem widocznych elementów oraz kolorów może być dowolnie modyfikowany, co pozwala w wielu przypadkach wizualnie uporządkować dane.

W przykładzie zmienimy wygląd tabeli na styl zielony, usuniemy nagłówki i podsumowanie, oznaczymy kolorami kolumny naprzemiennie a także pogrubimy wartości zawarte w pierwszej i ostatniej kolumnie

Wszystkie zmiany formatowania wprowadzamy w karcie “Projekt tabeli” W pierwszej kolejności zajmiemy się zmianą stylu tabeli.

  1. Wejdź w dowolną komórkę w tabeli
  2. Przejdź do karty Projekt tabeli > Style tabeli
jak zrobić tabelę w Excelu

W rozwijanej liście znajdują się różne style tabeli. Wybieramy zielony, jak poniżej

jak zrobić tabelę w Excelu

Kolejnym krokiem jest usunięcie z tabeli nagłówków i podsumowania, a także oznaczenie kolorami kolumny naprzemiennie i wyróżnienie pierwszej oraz ostatniej kolumny.

W tym celu:

  1. Przejdź do karty Projekt tabeli >Opcje stylu tabeli
jak zrobić tabelę w Excelu

W tym miejscu poprzez zaznaczanie i odznaczanie odpowiednich pól można zmieniać wygląd tabeli.

Aby uzyskać efekt zgodny z instrukcją w przykładzie należy:

– odznaczyć: Wiersz sumy, Wiersz nagłówka, Wiersze naprzemienne.

– Zaznaczyć: Kolumny naprzemiennie, Pierwsza kolumna, Ostatnia kolumna

jak zrobić tabelę w Excelu

Sformatowany styl tabeli prezentuje się przy tych ustawieniach, tak jak poniżej.

jak zrobić tabelę w Excelu

Kurs Excel

Chcesz dobrze nauczyć się Excela ? Nie trać więcej czasu na rzeczy które możesz wykonać jednym kliknięciem. Prawie 10 godzin praktycznej wiedzy, w której przedstawiam najprzydatniejsze możliwości Excela. Wszystkie 72 lekcje wideo oparte są na przykładach podsumowanych w ebooku. Dodatkowo 62 zadania do samodzielnego wykonania.

kurs excel logo

Podobne wpisy